دنیای هوانوردی

دست نوشته های من

دنیای هوانوردی

دست نوشته های من

جدیدترین موشک دوربرد بالستیک ایران با نام «عماد» آزمایش شد+عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: در آستانه محرم حسینی فرزندان رشید ملت بزرگ و سلحشور ایران اسلامی در وزارت دفاع با مدد  از الطاف بیکران الهی و رمز مقدس یا ابوالفضل العباس(ع) موشک دوربرد «عماد» نسل جدید موشک های بالستیک زمین به زمین جمهوری اسلامی ایران را با موفقیت آزمایش کردند.

سردار دهقان با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در توسعه و تکمیل توان موشکی نیروهای مسلح و افزایش قدرت بازدارندگی موثر جمهوری اسلامی ایران گفت: این موشک که همه مراحل طراحی وساخت آن به دست دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شد، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است  که قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده به طور کامل منهدم کند.

وزیر دفاع با بیان این که طراحی، ساخت و آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد یک جهش فناورانه و عملیاتی در این حوزه راهبردی به شمار می رود تاکید کرد: ما برای افزایش قدرت دفاعی و توان موشکی خود از هیچکس اجازه نمی گیریم و برنامه های دفاعی خود را به ویژه در حوزه موشکی با قاطعیت پیگیری می کنیم که موشک عماد از مصادیق برجسته آن به شمار می رود.

سردار دهقان با تبریک این موفقیت بزرگ و دستاورد ارزشمند به محضر فرماندهی معظم کل قوا، نیروهای مسلح و ملت رشید ایران و قدردانی از زحمات و تلاش بی وقفه مدیران، دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع تصریح کرد، با تحویل انبوه موشک عماد به یگان های موشکی نیروهای مسلح، در آینده نزدیک قدرت و توان تاکتیکی و عملیاتی آنان به طور بسیار چشمگیری افزایش خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری فارس نیوز 


عملیات کمان 99

با سلام خدمت تمامی خوانندگان عزیز وبلاگ. نقش نیروی هوایی ارتش در جنگ تحمیلی بر هیچ کس پوشیده نیست و تمامی ایرانیان سراسر کشور باید از فداکاری ها و رشادت های تمامی پرسنل غیور نهاجا اعم از خلبان و افسر فنی و حتی پرسنل وظیفه اطلاع کامل داشته باشند. بابت وفقه ایجاد شده در ارسال مطالب جدید شدیدا از همگش پوزش می طلبم.


پس از تجاوز ناجوانمردانه نیروی هوایی عراق به کشورمان در 31 شهریور سال 59، نیروی هوایی ارتش ج.ا. ایران در اقدامی تلافی جویانه طرحی بسیار گسترده برای پاسخ به حمله هوایی ریخت که در نوع خود بسیار کم نظیر یا بی نظیر بود. به دنبال این تهاجم ناجوانمردانه، فرماندهی وقت نهاجا، سرهنگ خلبان شهید فکوری  با اعلام وضعیت اظطراری از تمامی فرماندهان پایگاه های هوایی ارتش خواست تا در ستاد فرماندهی نیروی هوایی جهت جلسه بررسی اوضاع حضور یابند. وی تاکید داشت که جواب دندان شکن و قاطعی باید به صدام داده شود به همین خاطر پایگاه های هوایی سوم شکاری همدان و ششم شکاری بوشهر نهاجا مامور شدند تا با انجام عملیات های غافل کننده پاسخ عراق را بدهند. 

*زنده یاد شهید فکوری

همزمان با این عملیات، خلبانان و افسران فنی پایگاه های مذکور پیشاپیش تدارک اولین حمله تلافی جویانه به خاک عراق را دیده بودند. در مدت زمان کمتر از دو ساعت عقابان تیز پرواز آسمان کشور پایگاه های مهم "الرشید" در جنوب بغداد و "شعیبیه" در نزدیکی بصره را هدف قرار دادند. دقایقی چند دومین دسته پروازی متشکل از چهار فرند اف-4 فانتوم از بوشهر به پرواز در آمدند و پایگاه شعیبیه عراق را در هم کوبیدند. پس از انتقام برق آسای ایران از عراق تا چند هفته پس از آن خبری از پرواز های مکرر هواپیماهای عراقی بر فراز ایران نبود.


خلبانان نیروی هوایی ارتش با دستور فرمانده وقت، شهید فکوری ، شب هنگام مشغول طراحی طرح عملیان میشنود و طرح عملیات در شامگاه روز 31 شهریور آماده اجرا می شود. سپس خلبانان به پایگاه های محل خدمتشان اعزام شدند و افسران فنی مشغول نصب موشک های هوا به هوا و بمب های خوشه ای بر روی جنگنده ها شدند. 

پس از واکنس شاعامه نهاجا به جسارت عراق، ایران در طرحی بی نظیر(یا کم نظیر)! 200 فروند هواپیما را به پرواز در آورد که شمار 140 فروند آن وارد حریم هوایی  عراق کرد و تمام پایگاه های هوایی عراق به غیر از پایگاه الولید(پایگاه الولید در شرق عراق و در نزدیکی مرز این کشور با اردن قرار داشت که البته نهاجا در طی عملیاتی موفق به بمباران آن نیز شد. برای اطلاعات بیشتر بر روی لینک مقابل کلیک کنید: نقش نیروی هوایی در جنگ تحمیلی .) را هدف قرار داده و در برخی موارد صدمات جبران نا پذیری را به پیکر نیروی هوایی بعثی عرق وارد کنند. 

پایگاه های هدف حمله:

- پایگاه هوایی الرشید بغداد

- پایگاه هوایی کوت در استان العماره

- پایگاه هوایی موصل در استان نینوا

- پایگاه هوایی ناصریه در استان ذیقار

- پایگاه هوایی شعیبیه در استان بصره

- پایگاه هوایی کرکوک در استان کرکوک

- پایگاه هوایی تموز در غرب بغداد

- پایگاه هوایی هضبه در غرب بغداد 

- پایگاه هوایی ام القصر

فرودگاه های هدف حمله:

- فرودگاه بین المللی بغداد

- فرودگاه المثنی"

سوال: چرا نام این عملیات "کمان 99" قرار گرفت؟

منظور از کمان، استعاره از پهلوان حماسی کشور، آرش کمانگیر میباشد که تمام جان خود را در کمان رها کرد تا ایران از تجاوز بیگانگان در امان باشد و 99 نیز شمار صفحاتی بود که برای صرح عملیات به کار گرفته شده بود. 

منتظر نظرات گرانبهای شما عزیزان خواننده وبلاگم هستم.


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران 

باشگاه خبرنگاران جوان

ویکی پدیای فارسی

همشهری آناین

خبرگزاری فارس